Helyedre, fekszik, okos – Kutyafekhelyek, szokások, trendek

Mióta a nagyvárosi kutyázás komolyabb jelentőséggel bír, mint a klasszikus felállású „kertes ház – kutya – kutyaház” – hármas, azóta a kutyafekhely kérdése is örök érvényű kérdés. Ki hogyan választ fekhelyet? Mit tart fontosnak egy gyártó vagy egy forgalmazó? Minden esetben szükséges-e vásárolt fekhely és ha igen miért? Ilyen és hasonló kérdésekre keressük a választ a következő riportban.

A piac és a valóság
Amikor belevágtunk a cikk megírásába, körbekérdeztünk kis közösségünkben, kinél hol érzi magát komfortosan a kutyája? Reméltük, hogy a válasz a kutyafekhely lesz, de természetesen ember tervez, a kutya pedig felülírva a szándékot nem szeretne mást, csak a gazdája közelében lenni. Lehetőség szerint nagyon közel. Mondjuk mellette. A kanapén. Vagy a fotelben. Esetleg az ágyon. Mindezek után kétségünk volt, érdemes-e megírni ezt az anyagot, de végül egy indok volt, amit mindennél fontosabbnak tartunk kutyatartóként, az pedig társállatunk testi-lelki egészsége.
Kényelem, biztonság, egészség
A kutyafekhely – textilbox, kuckó, miegymás – egyik legfontosabb funkciója, hogy a kutyának legyen egy saját helye, ahová visszavonulhat, ha nyugalomban szeretne lenni, ahol minden esetben biztonságban érezheti magát és tudja, hogy az számára egy háborítatlan terület. Ezen túl fontos, hogy a fekhely a kutya által szerethetô legyen, funkciójában feleljen meg minden kritériumnak. Az, hogy a ma Magyarországon kapható fekhelyek hány százaléka alkalmas valóban kutyák számára még megválaszolatlan kérdés, azonban ebből máris elágazik több másik nézőpont, vagyis mi lehet elsődleges a gyártónak, mi a forgalmazónak, hogyan látják ők a vásárlót és hogyan látja a végfelhasználó mindezt a gyakorlatban.

Ha nem kapni, gyártani
Máger Ede, a DoginBed kutyaágyak megálmodója lapunkban adott nyilatkozatában elmondta, hogy kutyatartóként maga is több kutyaágy vásárlásával próbálkozott már, hiszen szerette volna, hogy boxerei a lehető legkényelmesebben töltsék pihenésüket. Viszont a nagyobb kutyás üzletekben és egyéb webshopokban megvásárolható, akár drága, akár olcsó kutyaágyakról, kutyafekhelyekről legtöbbször bebizonyosodott, hogy alkalmatlanok a célra, vagy ha nem alkalmatlanok, akkor is már pár hónap múlva ki kellett dobni őket, mert olyan gyenge anyagokból készítették, hogy nem bírták a gyűrődést. Ezt a gyenge minőséget megelégelve döntött úgy, hogy csinál saját kutyái, Horatio és Cara számára egy tökéletes, tartós kutyaágyat és ha nekik beválik, akkor valószínű, hogy más kutyusok és gazdáik is meg lesznek vele elégedve. Kérdésünkre, miszerint hogyan látja a kutyafekhelyek piacát elmondta, hogy a kutyafekhelyek piaca javarészt a silány minőségű, szemnek tetszetős, csicsás, csili-vili, viszont funkcionálisan használhatatlan, pár hónapon belül eldobható fekhelyekre korlátozódik.
Ráadásul a kutyák egészségi szempontjait sem veszik figyelembe a legtöbb kutyaágynál (sőt sok esetben ártanak is a kutya egészségének), a gazdik szempontjait pedig pláne nem helyezik előtérbe. Gyártóként ezzel a rossz általános hagyománnyal szerettem volna szembemenni. Nálunk az egészségóvás, a minôség és a gazdi általi könnyű tisztíthatóság a 3 fô tényező – folytatja Máger Ede. Szerettünk volna valamiféle trendtérképet is készíteni errôl a piacról, azonban úgy tűnik a kutyák számára valóban jó kutyafekhelynek nem a trendről kell szólnia. A gyenge minőség azt hiszem egy trendnek mondható. Valamint a cuki, csicsás kinézet. A legtöbb kutyatartó most erre harap, hiszen nem túl drágák ezek a fekhelyek, ellenben rövid életűek. Amikor már jó pár ilyen ágyat elhasznál valaki, akkor kezd el gondolkodni valami hosszútávú megoldásban, ilyenkor jövünk általában mi a képbe és eddig még nem csalódtak bennünk – mondja Máger Ede.
• Mi nem trendeket, irányvonalakat tartunk fontosnak, csak és kizárólag az egészség, a minőség, hosszú élettartam és a könnyű tisztán tartás, amit fontosnak tartunk. Természetesen a kifogástalan külső megjelenés is fontos, de a kinézet sem a trendek alapján lett kitalálva, hanem az előző felsorolás legpraktikusabb megtestesüléseként. Szóval egyáltalán nem a trendek irányítanak engem, és alapvetően semmit nem tudnék mondani, ami másokhoz képest követendő lenne az esetünkben. Egy két olyan minőségű kutyafekhely gyártó van csupán a világon mint mi. Őket mondanám követendőnek, de náluk is nagyjából ezek az értékek a mérvadóak, mint nálunk – zárja nyilatkozatát a cégvezető.


Kutyaágyat mindenkinek
Városi kutyásnak lenni mostanság már fogalom. Sajátos életmódot feltételez, némi divatkövetést, egy csipetnyi lazaságot és természetesen azt, hogy a kutyánk olyan lényként szerepel életünk színpadán, aki egyenértékű
– sőt esetenként értékesebb – más családtagjainkkal. Az említett életformához hozzá tartozik, hogy a kutyánknak is online vásárolunk, így nézzük meg ugyanezen piacot egy kicsit másik szemszögből.

Annus Tímea
urbanpets

A vásárlók szeretnének jó áron tartós, és lehetőség szerint egyedi kutyafekhelyekhez jutni. Amiben persze nincsen semmi meglepő. Saját, és a kutyás barátok tapasztalataiból kiindulva, egyre többen fektetnek időt abba, hogy megtalálják az igényeiknek megfelelő fekhelyet ahelyett, hogy bemenjenek egy kisállat felszereléseket forgalmazó áruházba, és onnan akas szák le valamelyik terméket – mondja Annus Tímea, az urbanpets.hu tulajdonosa. A kutyaágyak forgalmazásához is azok a barátaim adták az ötletet, akik napokat töltöttek a megfelelő fekhely megkeresésével.
Mindegyikük olyan magyar készítőtől vásárolt, akik szenvedéllyel, munka mellett készítik a termékeiket. Mindemellett látszik az is, hogy nagy a kínálat a mutatós, ámde kétes minőségű termékekből is. Ezek érhetők el legkönnyebben, a valódi kincseket pedig itt is keresni kell. – mondja Tímea. Egyre nagyobb a kereslet az egyedi, dizájnos, jó minőségű termékekre.
– folytatja a városi kutyások egyik kedvenc webáruházának kiötlője. Legyen az kutyafekhely, nyakörv, póráz vagy akár kutyaruha. A kutyafekhelyek is egyre inkább kezdenek berendezési tárgyakká válni, a tartósság, a megfelelő méretezés, és a kényelem mellett, a gazdiknak az is fontos, hogy harmonizáljon a kutyaágy mintázata, anyaga a lakás berendezésével, illetve, hogy egyedi kérések (pl. név hímzése a fekhelybe) is megvalósíthatók legyenek, lehetőség szerint letisztult, ízléses formában.

Trendek tekintetében elképzelhetőnek tartom, hogy a következő öt évben megnő a kereslet az egyedi tervezésű és kivitelezésű, magas minőségű kutyafekhelyek iránt, amelyek már inkább kisbútorként fognak funkcionálni. Mivel a kedvencek is kiemelt szerepet kapnak a családban, ezért a legtöbb gazdinak már most sem elég, ha letesz egy párnát az ajtó mellé fekhelyként a kutyusnak. – mondja a fiatal vállalkozónő.

Máger Ede, a
Doginbed létrehozója

Való világ, valódi kutyások
Kíváncsiak voltunk rá, vajon olyasvalaki, akinek a kutyázás nem csupán életforma, hanem hivatás is, mit gondol a témáról. Magyar Líviát, a Red Rodeo Whippet Kennel tulajdonosát kérdeztük kutyafekhely használatról. Vagy éppen nem használatról. A tizensok év alatt nem használtunk túl sok fekhelyet ami kifejezetten kutyáknak készül – összesen négyre emlékszem – kezdi a téma kifejtését a tenyésztő. Volt egy bőrfekhelyük, amit most a padlófűtéses házban nem tudunk használni, azzal sok probléma nem volt, könnyen lehetett tisztán tartani és fertôtleníteni. Viszont a többi eket (bármilyen hiperszuper és nagynevű, divatos volt) gyorsan lecseréltem.
Pont a tisztán tartás és fertőtlenítés volt a gond velük. Egyik sem fért bele a mosógépbe, szóval tényleg kínszenvedés volt. Mivel nálunk két kutya folyamatosan ki-be tud járkálni a házból a kertbe, plusz a két macska is ezt csinálja, így hetente van nagytakarítás – mondja Lívia.

Amikor kölykök voltak, akkor sem kaptak fekhelyet, egyrészt felesleges mert úgyis miszlikekre szabdalják, másrészt a tisztán tartása szintén problémásabb. Annyi, hogy egy nagyobb boxban laktak és abban voltak az „alátétek”, meg nekik is volt egy másik, amolyan „kölyökfoteljük”. Illetve amit még nagyon szerettek, az a petpalackokkal töltött vászonzsák volt – ezen imádtak tombolni, és volt pár olyan alkalom, amikor nem a mûanyag boxukba mentek be aludni, hanem a zsákon maradtak.

Évek óta napi szinten használjuk a kutyák alá a mi és ismerőseink, rokonaink által már nem használt lepedőket, hatalmas törülközőket, pokrócokat, és a mosható paplanokat. Mindet szeretik, szívesen betúrnak alá is és rajta is fekszenek. Ezek gyorsan és könnyen tisztíthatók, és olcsóbbak is.
Hol a helyed?
Vásárolt fekhely vagy kreált kutyaágy? Ezernyi szempont szerint lehet vizsgálni a témát. A végső konklúzió azonban, hogy a kutya többnyire a gazdája közelében szeret lenni és mivel alapvetően nincs benne megfelelési vágy, ezért ha valami számára kényelmetlen és van másik alternatíva amelyik komfortosabb, akkor ez utóbbit fogja választani. A gazda felelőssége az alternatív megoldás-kínálat bővítése. A többit bízzuk az ebre.
Horváth Norbert

Share this post

scroll to top
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com