Nem egyszer írtunk már lapunkban a kutyák gyakori szerepeltetéséről filmekben, arról, hogy egy eb máig az egyik legbiztosabb út egy mozifilm, vagy akár egy filmsorozat sikeréhez. Azonban a klasszikus színjátszásban eddig nem igazán volt jellemző, hogy élő állatok, azok közül is egy kutya szerepeljen egy színházban.
A Játékszínben május vége óta nagy sikerrel fut a „Dog Story” című musical, melynek nemcsak egy kutya a központi szereplője, hanem emellett olyan fontos témákat is érint a mű, mint a kutyatartás és az ezzel járó felelősség. A zenés komédia egyik főszereplőjével, Tóth Angelikával és a darab kutyatrénerével, Szabó Laurával beszélgettünk. A színésznő elárulta nekünk, hogy nem ismerte a Dog Story darabot mikor jelentkezett a szereplőválogatásra, így azt sem tudta előre, hogy ha elnyeri a szerepet, akkor egy kutya is a társa lesz a színpadon.
Ez a mű egyébként a Broadway-en már jó ideje hatalmas siker és hazánkba elsőként a Játékszínben lehet megtekinteni. Arról is beszélt a fiatal előadóművész, hogy a kutya jelenléte a darabban nem igényelt több, esetleg az eddigiektől nagyon eltérő felkészülést, munkát, mint más színművek esetén.
• A próbákra többször behozták a kutyust, nyílván azért, hogy ismerjen meg minket. Ezeken az alkalmakon a kollégákkal együtt kicsit játszottunk, babusgattunk őt. Igyekeztünk minden esetre felkészülni, ami a kutyával való együtt dolgozás során felmerülhet, ebben nagy segítségünkre volt a darab kutyatrénere. Persze az élet a legjobb forgatókönyv író, mert ugye nekünk színészeknek a közönség pozitív visszajelzése nagyon fontos és a legelső előadáson rögtön olyan ovációt kaptunk a nézőktől, hogy eb társunk nem hallotta meg a trénere jelzését, így nem ott hagyta el a színpadot, ahol előzetesen begyakorolták vele, ám tanultunk az esetből, amiből persze a közönség nem érzékelt semmit – avatott be minket Tóth Angelika.
A darab mondanivalója, üzenete a színésznő szerint sokrétű, mert egyszerre mutatja be a főszereplő személyiségfejlődését, miközben egy jó adag társadalomkritika is jelen van benne, illetve azt is jól ábrázolja, hogy egy kutya mennyire pozitív módon képes megváltoztatni egy személy életét, illetve, hogy egy négylábú kedvenc tartása mennyire komoly és felelősségteljes dolog egyben.
• Ezen felül persze a szerelem, valamint jobbnál jobb dalok is jelen vannak a musicalben, így egy igazán ütős egyveleget adva ki – mondta a fiatal színésznő. Azt is megtudhattuk, hogy a darab szereplői közül egyébként Puskás Petinek és Foki Veronikának az életben is van saját kutyája, így ők némi előnnyel indultak a próbák során, hiszen tudtak saját tapasztalatból meríteni, illetve ők pontosan tudják, hogy mekkora felelősség is az állattartás.
Szabó Laura elmondta nekünk, hogy nem csak kutyákkal foglalkozik, hiszen professzionális állattréner és filmekbe, reklámokba, színpadi produkcióban való szereplésekre készít fel állatokat, ám a kutyák gyermekkora óta az élete részei. Ezen felül foglalkozott már terápiás kutyák kiképzésével, illetve a kutyás sportok közül az IPO-t űzi kedvencével.
• Azt hiszem, nagyon szerencsés ember vagyok, mert állatokat kiképezni, állatok között lenni jó dolog és nagyon kreatív időtöltés, így nekem a munkám a hobbim is. Ráadásul ebben a produkcióban egy rendkívül jó, összetartó csapat jött össze, akikkel élvezet együtt dolgozni. Mindenki nagyon segítőkész és alkalmazkodó, valamint tudja, hogy mi a dolga és senkinek nem okozott gondot, sőt szerintem külön élvezték, hogy együtt dolgozhatnak a kutyáinkkal – osztotta meg velünk Szabó Laura, a Gödöllői Kutyasport Központvezető trénere.
A darabban egy három éves biewer yorkshire terrier, Csipke szerepel, akit a műben Ámornak hívnak, és természetesen van egy helyettese is, aki Muffin névre hallgat és állandó jelleggel készen áll, hogy ha bármi probléma adódna beugorjon kollégája helyett.
• Muffin egy mentett kutya, aki Vácról, a Zöld Menedék Állatvédő Alapítványtól került hozzánk, természetesen ő is mindent tud és bármikor kész a szereplésre, ha úgy adódna – avatott be minket az kutyatréner. A darabra egy hónap alatt készítették fel a kutyákat, majd jöttek a Tóth Angelika által már fentebb említett közös találkozások, próbák, ahol nem csak a színészekkel ismerkedtek meg a kutyák, hanem a színházban lévő körülményeket is számba kellett venni, mint például hogy mekkora a színpad és hasonlók.
• Ezeken az alkalmakon első sorban a színészeknek kellett megtanítani, hogyan tudják irányítani kutyát, hogyan kell viselkedniük a kutya jelenlétébe. A nehézséget nem a kutya által végrehajtandó feladatok (ültetés, fektetés, ugatás, pörgés) betanítása okozta, hiszen ezeket ő már rutinszerűnek tekinti. Az egymás után következő szituációk (mikor menjen be a színpadra, mikor jöjjön ki, mikor miket kell egymás után csinálnia) megtanulása volt nehezebb a kutyáinknak, valamint az, hogy tréner nélkül dolgozzanak, hiszen a színpadon mi nem vagyunk jelen, emellett a nézők tapsának sem szabad a kutyát megzavarnia. Nem is mutattam meg a színészeknek, hogy én hogyan csinálom például az ültetést, csak elmondtam, mert minden ember más hangsúlyt használ és másképpen hajtja végre az adott mozdulatot,például a mutatóujj felemelését.
Azt is megtudhattuk Csipkéről, hogy ő naponta látható a televízióban, mivel jelenleg az egyik pénzintézet reklámjában egy kanapét tép szét szakmaszerűen, emellett értékpapírokat is reklámozott már, illetve filmekben is szerepelt.
• Csipke nem igényel semmilyen különleges bánásmódot, egyéni étrendet, nagyon könnyű vele, mert imád dolgozni és egy sikeres feladat végrehajtás után, egy kis simogatás, dicséret neki mindennél többet jelent. Színházba járni Csipkének olyan felüdülés, mint egy gyereknek a játszóház! Ami külön előny nála, hogy könnyű átadni őt „idegen személyeknek”, képes rájuk is figyelni. Egy darabnál, egy filmnél mindig ez az egyik legnehezebb feladat, hogy az állat ne a trénerre figyeljen, hanem a szereplőre, nála ez könnyen megy – mondta Szabó Laura.