A kutya, ha játszik

A kutya, ha játszik – most ezt az aspektust vizsgálom, de másként, ahogy eredetileg képzelnénk. Milyen, ha a kutya szerepet játszik, mondjuk egy reklámfilmben?

Kutyáim egy időben bent voltak egy ügynökségnél, ahol kifejezetten állatokat válogattak film- illetve reklámszerepekre. Szerettünk forgatásokra járni, mert betekintést nyerhettünk a kulisszák mögé. Ugyan az ügynökség időközben megszűnt, de néha még ma is meg-megcsörren a telefon, hogy kutyára lenne szükség. Az ügynökségi munkákon állatidomár foglalkozott az ebekkel, ő tanította be a kívánt feladatokat. A mestert figyelve alkalmam nyílt ellesni pár trükköt, amit azóta is alkalmazok, mert mostanában magam kell, hogy rávegyem a kutyákat a cselekvésre.

MÉGIS A GOLDEN
A legutóbb egy hazai reklámfilmbe kerestek családi kedvencet. A nagybetûs családi kedvenc aktuálisan még mindig a golden retriever. A stáb is ezt kért, de szóba jöhetett még border collie, ilyenünk nincs, helyette ajánlottam egy csodaszép foltos keverék kislánykutyát a falkánkból, hátha rést üthetek a sztereotípiákon. Először a foltost választották, büszke is voltam magamra, gondoltam, most tekertem egyet a világ kerekén, de a reklámfilmet megrendelő ügyfél aludt egyet a döntésére és másnap szólt, hogy legyen mégis a golden.
HA FORGATSZ, SZERESD A KUTYÁT!
Vele sem vallottam szégyent, a goldenhez gyakorlatilag a hasán keresztül vezet az út. Egy falat ételért, ha nem is adja el a gazdáját, de bármire hajlandó. Ezért sem volt nehéz dolgom, amikor integrálni kellett egy olyan családba, ahol természetesen mindenki csodálatos, modellszerű, kellemes jelenség, akárcsak Barka. Jelen forgatáson könnyebbség volt, hogy olyan modelleket választott az ügynökség, akik hajlandóak voltak együttműködni kutyával. Nem úgy egy belga reklámban, amiben volt szerencséje Barkának szerepelni. Ott a nyolc kutyát egyszerre sétáltató modell lány erős félelmet táplált az ebekkel szemben, nehezen is haladt a munka…
AZ ÉTEL A MOTIVÁCIÓ
Egy szó, mint száz, a golden tényleg családi kutyának termett: feltétlen bizalma, birka türelme, szeretetteljes ábrázata alkalmassá teszi a filmes szerepekre. Pláne, ha előző este nem kap vacsorát, a forgatási napon pedig reggelit sem. Ilyenkor a reggeli adagja a jutalomfalatja, amit elég meglóbálni előtte és a munkakedv meg van alapozva, sőt, túl is mozogja a szerepeit ilyenkor.


A futójelenetek ezzel a trükkel nem jelentettek különösebb problémát. Hozzáteszem, Barka alapattitűdje, hogy ne szeret futni, inkább az elfekvésben vannak elévülhetetlen érdemei, a stábtagoknak ezért azt ajánlottam, vegyenek a kezükbe egyet a kutya kedvenc tápjából, fogják marokra, az nem látszik, de a szaga érezhető és máris megvan a motiváció. A magukhoz hívás a zacskó megcsörgetése után mágnesként vonzotta a kutyát, akinek ezen kívül a büféasztal körül kellett cukinak lennie, ezt pedig egy goldennek a családi ebédek és vacsorák alkalmával van módja a tökélyre fejlesztenie.
FRISSEN NYÍRVA NE!
Filmezni a fentiek alapján egyszerűnek tűnhet, de ennél összetettebb. A kutyát akkor is munkára kell bírni, ha 40°C fok van odakint és semmi kedve dolgozni, ilyenkor játékkal lehet és kell felpörgetni, illetve éberen tartani, mert egy-egy jelenetbe van, hogy sokszor bele kell állnia. Emellett fittnek kell lennie, amit mi folyamatos sétával biztosítunk, energikusnak kell lennie, amit a megfelelô táp bevitelével segítünk (a Kudo hidegen sajtolt tápjai ezek) és olykor egy-egy kozmetika sem árt, de csak óvatosan, hogy a fajtajelleg a nyírási fazonban megmaradjon. Persze ezt sem közvetlenül a szereplés elôtt kell bevetni, mert a frissen vágott bunda bizony mesterkéltnek hat. Hogy vannak-e szerepálmaink? Egy jó sorozatba, mondjuk a Downton Abbey-ben szívesen adtuk volna retrieverjeinket, de ott úgy tudom, a kastély kutyája jelenik meg rendre.


EGY FAJTA KÖZEL HAT ÉVTIZEDE A POSZTON
Reklámfilmes példaképeink vannak, a leges-legnagyobb kedvencünk a Dulux óangol juhászkutyája, aki egy 1961-es reklámban bukkant fel először, és már a kezdet kezdetén jó döntésnek bizonyult. A kutya családbarát, alkalmazkodó, látványos, könnyű vele dolgozni. Szőrzete egy szobafestő pemzlire emlékeztet, miközben a festőhengerek textúráját is megidézi. Az első reklámfilmben szerepeltetett eb állítólag egy szem mentolos cukorkáért bármit hajlandó volt megtenni a forgatáson. Az ő érdeme, hogy az eltelt 58 évben nem volt csere ezen a poszton, és hogy a reklámfilmek történetének legnépszerűbb négylábújává érett az óangol juhászkutya, majd lett számos otthonban családi kedvenc.

ERőS A CUKISÁGFAKTOR
Természetesen nem egy kutya szolgált ki generációkat, igaz, az elsô Shepton Dash meglehetősen hosszú időn keresztül, hét éven át képviselte a céget filmjeiben, méghozzá a televíziózás hajnalán, amikor még minden fekete-fehérben készült, ez egy színekkel foglalkozó cég esetén nem feltétlenül előny, maradt hát eszköznek a cukiságfaktor feltekerése. A forgatásokra és a fotózásokra ma állítólag külön sofőr hajt az aktuális sztárért, akivel a világ legjobb kutyatrénerei gyakoroltatják be a reklámban látható mozdulatokat, például azt, hogyan kell helyesen a szájba venni és ott tartani egy festékes ecsetet. Persze a reflektorfényből is megárt a sok. A nyilvános szereplésekre a tévésztár dublőrei járnak, a képernyős arc ilyenkor pihen. Az új festékek bevezetésekor, vásárok és kiállítások alkalmával nem ritka, hogy egyidejűleg több száz óangol juhászkutya van szolgálatban a világon.

Share this post

scroll to top
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com